Att kasta sten i glashus

Piratpartiet går framåt, folk demonstrerar för rätten till fri fildelning, "vi kommer att gå över lik för upprättelse" och - tillåt mig småle;
Folk verkar ju ha blivit helt tokiga.
Folk verkar tro att gratis nedladdningar är en mänsklig rättighet.
Folk tycker inte att det är ett brott att ladda ned upphovsrättsskyddat material och att sprida det vidare.

Vad fan tänker ni med? Det är klart att det är ett brott! Jag är inte insatt i teknologin kring bittorrent och piratebay.org, så jag kan inte uttala mig kring domen, men det är väl uppenbart att hemsidan och upphovsmännen har möjliggjort fildelning som kostat skiv- och filmbranchen oerhörda summor.

Tycka vad man vill om dagens priser på cds och bio, men oavsett så rättfärdigar det inte fritt tillträde till all sorts kultur utan någon ersättning till upphovsmännen.

Ladda ned bäst ni vill - men intala er inte att ni har nån som helst "rättighet" att göra det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0