Dagens visdom;

Principiellt är jag oftast emot att leva efter motton eller slagord av typen "bemöt alla som du själv vill bli bemött" eller "lev varje dag som om det vore din sista". Mest för att de oftast är fånigt formulerade sanningar som en normaltänkande individ inser utan en minnesramsa, men också för att de flesta är så hurtigt käcka att man en dålig dag bara vill nita den som kommer dragandes med "le och hela världen ler mot dig!".

Det finns dock ett undantag, som jag framförallt försöker leva efter yrkesmässigt:

Varje dag, försök göra något som skrämmer dig

Det kan låta som vilken livsutvecklande visdom som helst, men det funkar. Som exempel, om två patienter inkommer till akuten och jag har tillfälle att välja vilken jag ska handlägga så väljer jag den med det tillstånd/symtom/sjukdom som jag kan minst om/känner mig mest osäker på. När man gjort detta tio gånger finns det inte längre någon patient som skrämmer, och man känner sig oerhört mycket mer självsäker.

Varje gång man utsätter sig för något som skrämmer så växer man lite som människa. Dessutom hamnar man i situationer och vågar göra saker som man inte skulle varit med om annars. Det kan handla om något så enkelt som att våga prata med någon i matkön eller att erbjuda den okända kollegan en kopp kaffe när du ändå själv ska hämta en kopp.

Så, skit i att det är ett motto/ en livsvisdom - våga vara rädd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0