Ett ansikte att drömma mardrömmar om II;

Jag kommer aldrig att glömma kvällen i sommarstugan 1996 (?). Mina föräldrar låg och sov, och jag satt själv uppe och kollade på tv, 12 år gammal. TV-serien som började hade jag aldrig sett förr, men den var dansk och filmad med en kornig, beige-röd ton. Det visade sig att jag hade hamnat mitt i säsong två av Riket av Lars von Trier. Och i avsnittet jag såg kretsade handlingen främst kring Lillen... För er som inte känner till honom kan jag berätta att han är en nyfödd bebis med en vuxen mans huvud (son till ett spöke), och vars armar och ben växt så onaturligt mycket att de är flera meter vardera. I det aktuella programmet led han extra mycket, och kved som ett döende svin.

Efter detta skulle jag smyga ut till min stuga, tjugo meter genom becksvart sommarnatt, nära mörka tallar och granar, för att somna själv...

 En nyfödd Lillen

Needless to say; jag drömde mardrömmar i flera år därefter. Det dröjde fram till för några år sedan tills jag såg Riket igen, och upptäckte att det var en fantastisk serie, vars behållning inte var skräcken utan snarare humorn. Ernst-Hugo Järegårds överläkare är en klassisk karaktär, och bland de roligaste i tv-världen.

Snart är det således dags för en Riket-rerun. Vilka är med mig?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0