Spot och spe

Som siste man i Sverige har jag nu skaffat Spotify. Ser egentligen ingen större poäng i det hela, förutom att man kan lyssna på sina egna favoritlåtar när man är på fest hos andra, och helt sabba deras låtlistor. Vilket förstås är jättebra, men poängen med att jag skaffar det till min dator går förstås förlorad. Jag har all musik jag vill ha, hör jag om något nytt som låter intressant så laddar jag ner det. Och om några år, när jag blivit gammal och grå, kommer jag likt sjöpungen (sorry Malin, jag tror inte på biologens långt tråkigare förklaring) att känna mig nöjd med all musik jag har hört, sätta mig ned och äta upp min hjärna. Eller sjöpungen hör förstås inte så mycket musik, den nöjer sig istället när den simmat tillräckligt långt, ätit vad den vill äta och parat sig lite. Sen äter den upp sin hjärna.

 Sjöpung

Musikens framtid ligger förstås i tillgängligheten. För några år sedan var det ingen som trodde att cd skulle slå, då folk ville äga sina stora, fina LP. Sedan kom musiken på nätet, och då troddes det att folk ville äga en fysisk skiva. Med Spotify har vi det första (?) fria, totalt icke-fysiska musikutbudet. Snart behöver vi bara tala om för vår mobil vilken låt vi vill höra så får vi den i våra inbygda hörlurar. Men jag tror ändå att jag redan blivit gubbig nog att inte förändras mycket mer, och därför kommer den där ägandekänslan nog aldrig att försvinna, eventuellt blekna något...

Men då är det dags att äta upp sin hjärna.


Kommentarer
Postat av: Anders Flygh

Styrkan med Spotify är bl.a. att

(1) man behöver inte bekymra sig över hur många GB man har på sin mp3-spelare/dator.

(2) Programmet har öppnat ögonen för musikbranschen hur man faktiskt kan göra musik lättillgänglig och laglig.

(3) Jag har definitivt känt att jag tar in ett mycket större utbud av tidigare okänd/olyssnad musik mha Spotify.

(4) Man slipper LADDA NER! Shit vad skönt (påverkar punkt 3 och förädlas av punkt 5).

(5) Socialt! (förenklas av punkt 4) Dela listor med vänner utan att skicka 50-100mb för ett album. Ta del av andras musik!



Självklart följer andra begränsningar med Spotify, t.ex. att man alltid behöver en uppkoppling. Jag tror heller Spotify inte kommer ersätta ett "fysiskt" bibliotek, men det är ett väldigt bra komplement.



Sabba andras listor? Nej du loggar ju in med ditt eget konto vart du än är, hemma eller på party hos andra. Eller använd dig av den delade listan där polarna redan lagt in sina party-hits. Och jag tror säkert det kommer komma ett Party-mode i Spotify som innebär att du kan vara inloggad och endast lägga till låtar i en specificerad lista. Alla andra listor är låsta. Nu kan vänner rumla runt med ditt spotifykonto på din fest utan att förstöra dina listor... Bara en utvald lista är tillgänglig och redigerbar. Om du vill gå ur Party-Mode -> skriv i ditt lösenord.



Mvh, mr Flygh

2009-02-13 @ 08:40:18
URL: http://www.flygh.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0