Läkarrock*

När dagarna är långa, uppgifterna få och regnet öser ned kan man roa sig på google, med att "googla" olika ord. Med tanke på att bibbi redan har en låt tillängnad henne - som den drottning av ICA hon är - tänkte jag att jag också vill ha en låt. Så jag gick in på nån lyrics-sajt och sökte på "Doctor" som del av låttiteln. Föga förvånande var det många som velat tillägna sin läkare en liten sång (188 svar), men budskapen var överraskande olika.

*Sju låtar heter bara Doctor.

*21 låtar utvecklar temat och kallar sig "Doctor Doctor", "Doctor, Doctor" eller "Doctor! Doctor!". Jag gissar att de som döpt sin låt till det senare hade lite mer akuta problem. Bland dessa 21 band finns bland andra U2 och Iron Maiden med.

*Hos vissa anas en viss skepsis mot sjukvården, t ex i "Blame the Doctor, not the pills", "Doctor Kevorkian", "Don't be a Doctor", "Don't be rediculous, Doctor", "I don't need no Doctor" (Ray Charles) "Doctor Tucker Motherfucker", medan andra litar blint på sin läkare - "Trust me I'm a Doctor", "What the Doctor ordered", "The good Doctor", "Go call the Doctor".

*Fyra band uppmanar att ringa doktorn ("Call the Doctor"), medan Megadeath menar att han själv kan ringa i "The Doctor is calling".

*Vissa vill själva spela doktor - "I'm a doctor, not a doorstep", "I'm the Doctor" (Wyclef Jean, Motorhead).

*Av de mer svårplacerade titlarna finner vi "Do your duty Doctor (Oh! Oh! Oh! Oh! Doctor!)", "Doctor Puberty", "F.d.k. (Fearless Doctor Killers)", "I'm not a Doctor but I play one on TV", "Nurse, can you please prep the patient for sexual Doctor" och "Please Doctor, brainwash me".

Jag har svårt att känna nån särskild samhörighet med någon av de låtar jag hittade, så jag får väl fortsätta hävda att Bright Eyes har gjort den finaste och mänskligaste skildringen av en läkare i "Bowl of Oranges":

Then I came upon a doctor who appeared in quite poor health
I said there is nothing that I can do for you
That you can't do for yourself
He said oh yes you can, just hold my hand
I think that that would help
So I sat with him awhile then I asked him how he felt

He said I think I'm cured
No in fact I'm sure of it
Thank you stranger, for your therapeutic smile

So that's how I learned the lesson that everyone's alone
And your eyes must do some raining if you're ever gonna grow

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0