SENt omsider


Pre-operativt: Sammanbiten men vid gott mod. De tänkte söva mig, men eftersom jag önskade spinalbedövning var det det som var tänkt. Då sticker man alltså in en tjock nål i ryggmärgen, och bedövar hela kroppen nedom naveln.
Det är helt normalt.

I väntrummet blev det några podcasts med Ricky Gervais och Co, och den andra patienten måste har trott att jag fått nån rolig medicin när jag skrattade högt för mig själv. Det visade sig att jag gått med narkosläkaren som kandidat, liksom med operatören. Trevliga, rutinerade grabbar, vilket kändes bra.

 
Post-operativt: Nåväl, så kan det gå. Ryggmärgsbedövningen lades av den rutinerade överläkaren, men tog inte som den skulle, dvs jag hade fortfarande lite känsel för smärta. Överläkaren "-Nästa gång du ska opereras bör du nämna att spinalbedövning inte funkar så bra på dig. Att den inte tog kan bero på det, eller att jag lade den fel - sånt händer. Men inte mig." Dessförinnan, när han tvättade med sprit: "-Nu blir det riktigt, riktigt kallt. Då kanske man kan undra varför jag inte värmer upp spriten innan, men då börjar den brinna ser du. Och det är inga patienter som vill bli tvättade med brinnande sprit, det är dålig vård."

Så hipp som happ fick jag bli sövd. Nästa minne är av att jag försöker kräkas, sen somnar jag igen. Tydligen hade jag börjat bli medveten, börjat dra i tuben som satt fast nere i min luftstrupe och hunnit få laryngospasm innan jag fick mer narkosläkemedel... Därav min nuvarande heshet.

Sen blev det några timmar på post-op, där jag blev ompysslad av fyra sjuksköterskor som gav mig kaffe, saft, glukos-dropp, bullar, kakor och Svensk DAM-tidning. Härlig uppassning! Så snart jag kunde känna mina nedre extremiteter igen (alla tre) fick jag börja röra mig. Johan hämtade mig (tack!) och sen bar det nästan genast av till bion - Terminator Salvation! Klart sevärd bio-film.

Nu blir det gips och kryckor i två veckor, sedan plaststövel i ytterligare fyra-sex. Jag kommer att bli Värnamo sjukhus egen dr House när jag springer runt där halt...

Kommentarer
Postat av: Bibbis Mamma

Hej Johannes. Jaha bio efter operation inte dåligt

Krya på dej och hoppas du inte har för ont

Kram Lena

2009-06-04 @ 08:35:17
Postat av: David

Rocknroll.

Ni verkar fått en fin Bruce-konsert iaf.

Krya på dig!

2009-06-07 @ 17:27:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0