Snöre - snodd - snoddas

Ok, till alla er haters där ute som gillar Malena Ernman... Opera är en styggelse, finkulturens fulaste uttryck. Allt ska vara svårt och på italienska, det ska vara pampigt och sminkat, och allt annat än äkta.
Och det funkar inte att blanda det med pop!

Visst, ni är många som gillar henne, och ärligt talat tror jag hon skulle ha en fin chans i den stora europeiska finalen. Det jag inte gillar är att det är skillnad på folk och folk... När Starpilots ställde upp med sitt plagiat av Eye of the tiger och Waiting for a star to fall fick de massor av skit, och det bidrog säkert till att de inte gick vidare. Fair enough.

Men att Malenas låt också är ett plagiat har det talats tyst om. Jag visste redan från början att jag hört den förut, men jag hittade inte originalet förrän idag. Inte nog med att originallåten har varit med i melodifestivalen, den har dessutom samma upphovsman - Kempe.

 
Malena Ernman?

 
Fredrik Kempe?

Lyssna på båda, det går inte att förneka att Malenas låt är en kopia. Kempe gör till och med refrängen bättre än henne...

Men Malena är ju så folklig och så duktig (till skillnad från pojkarna i Starpilots som snott sin låt - tvi!), så hon kommer undan med det hur lätt som helst. Som sagt, det är skillnad på folk och folk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0